HARTCOHERENTIE

Een hartcoherente ademhaling is een rustige ademhaling die zorgt voor meer rust in je hoofd en ontspanning in je lijf. Je hart klopt niet zo regelmatig en strak als een metronoom. De tijd tussen twee opeenvolgende hartslagen varieert. Dit noemen we hartritme variatie (HRV). Hoe groter de HRV, hoe gemakkelijker je lijf kan schakelen van actie naar ontspanning en dat zorgt voor balans en een gevoel van ‘flow’. 

 

Ons autonome zenuwstelsel speelt hierbij een rol. Dit regelt automatisch allerlei onbewuste functies en processen in ons lichaam, zoals ademhaling, hartslag, bloeddruk, energieproductie, spijsvertering en stofwisseling. Het bestaat uit 2 delen: het sympathische en het parasympathische deel. 

Het eerste wordt geactiveerd als er gevaar dreigt, het zorgt ervoor dat je lichaam in actie kan komen om te vechten of vluchten. Maar ook bij andere vormen van stress en mentale of lichamelijke inspanning wordt de sympathicus geactiveerd. Zelfs als je alleen maar denkt dat je van alles moet, gaat je hartslag omhoog, stijgt je bloeddruk en wordt je ademhaling sneller. 

Het parasympathische deel van je zenuwstelsel zorgt voor rust, ontspanning en herstel van je lichaam. Het laat hartslag en bloeddruk weer dalen en de ademhaling langzamer gaan. Als het goed is zijn beide delen met elkaar in balans en wisselen sympathische en parasympathische activiteiten elkaar moeiteloos af: inspanning en stress worden afgewisseld met ontspanning en rust. 

 

Langdurige stress zorgt er voor dat de sympathicus steeds meer actief is. Door (onbewust) spanning vast te houden kan hij op den duur nauwelijks terugschakelen en de parasympathicus kan nauwelijks nog geactiveerd worden. Dit kan tot een burn-out leiden.

Zoals gezegd regelt het autonome zenuwstelsel je ademhaling. Maar het mooie is dat jij met een bewuste ademhaling ook je autonome zenuwstelsel kunt beïnvloeden. Door een (actieve en diepe) inademing wordt de sympathicus aangesproken en door een (rustige, lange) uitademing de parasympathicus. Je kunt deze laatste dus stimuleren waardoor er weer rust en balans komt.

 

Een hartcoherente ademhaling is een rustige en niet te diepe ademhaling (d.w.z. wel naar je buik ademen maar niet te diepe teugen nemen) van ongeveer 6 keer per minuut waarbij de in- en de uitademing ongeveer even lang duren. Zowel na de inademing als de uitademing kun je héél even pauzeren. Het is heel ontspannend en zorgt er na een poosje voor dat het denken minder wordt. Wanneer je tijdens het ademen je aandacht op je lichaam richt helpt dat om nog meer te ontspannen en van denken naar voelen te gaan. 

Hartcoherentie kun je aantonen met een feedback apparaatje dat de HRV meet. Het voordeel hiervan is dat je kunt ervaren hoe coherentie voelt en hoe je dit door middel van je ademhaling kunt bereiken. Coherentie kun je in dit verband uitleggen als optimale samenhang tussen hart en brein, voelbaar als rust, balans, ‘flow’. Je voelt je vrij.

Dagelijks 10 minuten hartcoherent ademen zorgt al voor meer balans en helpt je om steeds beter te kunnen ontspannen. Heel eenvoudig maar o zo doeltreffend!